19 Aralık 2010 Pazar

Yumurcak TV'nin Başarısının Sırrı Ne?

Yumurcak TV`ye her geçen gün çocukların ilgisi çığ gibi büyüyor...

Yüksek bütçeli yerli dizileri, dev prodüksiyona sahip Hollywood yapımı filmleri, verdikleri ödüllerle izleyicinin aklını başından alan yarışma programlarıyla ulusal kanallar bir yana; Caillou, Oliver'in ve Mavi Kuş'un başrolde olduğu Yumurcak TV bir yana... Bunlar hayli iddialı cümleler olsa da son ayların izlenme oranları ortada. Yumurcak TV, AGB ölçümlerinde Türkiye'de en çok seyredilen kanallar sıralamasında Ekim ayında 8. sırada... Sadece belli dijital platformlarda izlenebilen bir kanal olmasının yanında Yumurcak TV sadece çocuklara hitap eden tematik bir kanal üstelik. Bu başarıda çocukların gönlüne dokunan yapımların yanı sıra Caillou'nun etkisini de yadsımamak gerek. Zira tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de tüm çocuklar bu sıradan çizgi film karakteri için çıldırıyor. Pek çok marka, Caillou lisansını almak için birbiriyle yarışıyor. Peki, Yumurcak TV neden bu kadar çok seyrediliyor, global rakiplerini nasıl bir stratejiyle geride bırakıyor ve Caillou neden çocuklar için bir fenomen haline geliyor? İşte tüm bu sorularımızın cevabını kanalın Genel Yayın Yönetmeni Meryem Akbal ile yaptığımız röportaj sırasında alıyoruz.


Öncelikle Yumurcak televizyonu hakkında genel bir bilgi alabilir miyiz?

Yumurcak TV Samanyolu Yayın Grubu bünyesinde uzun bir ön hazırlık döneminden sonra 2007 yılından itibaren yayın hayatına başlamış bir kanal. Kanalımız yayın hayatına başladıktan sonra kısa bir süre içinde çocuklar tarafından çok sevildi. Aynı zamanda yetişkinlerin güvenini kazandı. Yumurcak her şeyden önce görsel açıdan estetik, pedagojik açıdan ise öğretici olmayı hedefleyen bir kanal. Çizgi film ve animasyona dayalı yayın yapan çocuk kanallarından farklı olarak hedef seçtiğimiz kitlenin okulda aldığı eğitimi tamamlayacak programlar yapmaya gayret ediyoruz. Yani çocukları sadece eğlendirmek değil amacımız. Eğlenmenin ve hoş vakit geçirmenin yanında televizyonun öğretici ve eğitici tarafını ön plana çıkarmak.

Yumurcak TV çocuğunu tarif eder misiniz? Genel anlamda Türk çocuğunun ne tür bir televizyon izleme alışkanlığı var?

Yumurcak TV çocuğu diye bir kavram bize yakın gelmiyor. Çocuğu kategorize etmek, dolayısıyla sınırlamak istemiyorum. Her çocuk özeldir, bu nedenle hem pedagojik açıdan hem de yayıncılık etiği açısından "özel tanımlanan bir izleyici profili" oluşturulmaması daha sağlıklı olur. Türkiye'deki çocuğun televizyon izleme alışkanlığına gelmeden, toplumun televizyon izleme alışkanlıklarını değerlendirmek gerekiyor.

Peki programlarınızı seçerken nelere dikkat ediyorsunuz?

Gerek dışarıdan aldığımız yapımlarda gerekse kendi üretimimiz olan yapımlarda her şeyden önce işin pedagojik tarafını gözetiyoruz. Bu konuda çok hassas oldu ğumuzu söylemeliyim. Bazen bir program hakkında karar vermek uzun zaman alıyor. Programın vereceği mesajları olumlu ve olumsuz taraflarıyla günlerce değerlendiriyoruz. Uzman pedagoglar ve akademisyenlerden oluşan bir danışma kurulumuz var. Yaptığımız işin insan ve Türkiye gerçeğine uygun olması yolunda azamî çaba sarf ediyoruz.

Sürekli bir arayış içindeyiz. Tüm dünyada çocuk televizyonculuğu adına yapılan iş leri dikkatle takip ediyoruz. Bir çizgi film ‘tuttu' diye hep ona benzer, onun çizgisinde programlar seçmiyoruz. Programlarımızın öncelikle nitelikli, yeni ve çeşitlilik gösteren bir yelpazede olmasına özen gösteriyoruz. Kısaca Yumurcak TV olarak yerel değerlerimizi önemseyerek, evrensel sunumların izinde seçimler ortaya koymaya çabalıyoruz. Kitle iletişim araçlarının çocuğa vereceği zararı en aza indirebilmek amacıyla yayını "kontrollü" sunmaya, yayınlayacağımız programların çocuğun hayatına olumlu katkı sağlamasına, büyüklerin de çocuklarının izlediği programlardan haberdar olmalarını sağlayacak ve çocuklarını daha iyi anlamalarına zemin oluşturabilecek yapımlar seçmeye gayret ediyoruz.

Peki, en çok hangi saatlerde izleniyorsunuz ve en çok seyredilen prog ramlarınız hangileri?

Çocuk televizyonu yayın planlaması yetişkin televizyonundan çok farklı. Yetişkin kanalında tek prime time'dan bahsederken; çocuk kanalında birkaç prime time olduğunu söyleyebiliriz. Caillou ile Tarçın ve Arkadaşları, Loopdido, Tel Tel'in Torbası, Arthur, Yeşil Oba önde gelen yapımlarımız. Çocuklar kendilerine sunduğumuz programları kesin bir ayrıma gitmeden bir bütün halinde izliyorlar. Çok yüksek tempolu bir hayatı olan Başbakanımızın yalnız Yumurcak'ta yayınlanan bir çizgi film hakkında bilgi sahibi olması da bizim için ayrı bir mutluluk kaynağı oldu.

Özellikle Caillou Yumurcak TV'nin en başarılı programlarından... Sizce Cail lou neden bu kadar sevildi? Bunun bir fenomen haline gelmesini bekliyor muydunuz yoksa bu sizin için bir sürpriz mi oldu?

Caillou'nun bu kadar sevilmesini bu çizgi filmin Yumurcak TV'nin yayın ilkeleriyle örtüşmesine bağlıyoruz. Azami faydayı yakalamak, ebeveynlerin onayını almak, çocuğun duygusal, düşünsel ve davranışsal gelişimini desteklemek, sosyal hayata katılımını kolaylaştıracak önerilerde bulunabilmek; Yumurcak TV'nin ilkelerinden ol duğu gibi Caillou'nun da ana hatlarını oluşturuyor. Çocuk anaokulunda öğrendiği fakat henüz edinmediği bilgiyi, kendisine çok benzeyen bir çizgi film kahramanıyla özdeşim kurarak hızlı ve kolay bir şekilde benimsiyor. Üstelik bunu yaparken eğleniyor da. Caillou'nun sevilmesi olağanüstü değil. Caillou'da çok basit sade bir hayat var ve çocukların kolaylıkla empati kurabilecekleri bir kahraman olduğu için bu ilgiyi biz olağan görüyoruz. Caillou'daki bahçıvan, postacı, dozer operatörü, kütüphaneci, bakıcı, polis, itfaiyeci... Her bir karakter; görevlerini yaparken, çocuğun haklarını ve masumiyetini koruyarak "çocuk yanlısı tutumlar" sergiliyorlar.

O halde Caillou'nun Yumurcak TV'nin izlenme oranlarında önemli bir etkisi var .

Caillou Yumurcak TV bütünlüğünün önemli bir parçası, çikolatalı pastamızın kreması! Ama "Janggeum'un Rüyası, Tel Tel'in Torbası, Oliver, Marsuplami, Gülnurve Mavi Kuş..." bu pastanın fındığı fıstığı meyvesi keki... Pastayı lezzetli ve göz alıcı bir pasta yapan bütün malzemenin doğru ölçülerde yerli yerinde kullanılmasıdır.

Biraz da izlenme oranlarınıza gelirsek... Genel izleyiciye hitap eden birçok kanalı geride bıraktığınız söyleniyor...

Yumurcak TV AGB ölçümlerinde Türkiye'de en çok seyredilen kanallar sıra lamasında Ekim ayında 8. sırada yer aldı. Yumurcak TV, 05:00 ile 23:00 saatleri arasında sadece uydu ve dijital (Digitürk, d-Smart) üzerinden izlenebilmesine rağ­men ölçümlenmeye başladığı tarihten itibaren tüm günde en çok izlenen ilk 10 kanal içerisindeki sırasını korudu. İstikrarlı bir yükseliş grafiği çizen kanal, yaz döneminde tüm izleyicilerde, yüzde 2.3 izlenme payına yükselerek tematik bir kanal olmasına rağmen 24 saat yayın yapan ve genel izleyiciye hitap eden birçok kanalı geride bıraktı.

Peki, bu giderek yükselen grafiğinizi neye bağlıyorsunuz?

Bildiğiniz gibi televizyon özellikle çocuklar için ‘zararlı' yönü çokça tartışılan bir mo dern çağ gerçeği. Ancak onu hayatımızdan çıkarmamız, yok saymamız mümkün değil. Biz gerçekçi bir yaklaşımla televizyonu yadsımak yerine, "çocukların yararına nasıl kullanırız" sorusuna cevap aramayı daha doğru ve faydalı buluyoruz. Sürekli yükselen izlenme grafiğimizi, seyircinin bu gayretimizi fark etmesine bağlayabiliriz.

Çocuklar, ebeveynlerin en hassas noktaları... Siz de kanal olarak ebeveynlerin çocuklarını televizyon başına oturtmalarını sağlamak için nasıl bir pazarlama yürütüyorsunuz? Bunun incelikleri nelerdir?

Televizyon izleme sürelerini ve program içeriklerini ebeveynlerin belirlemesi ko nusunda aktif rol oynama üzerine özel bir çabamız var. Ebeveynler bu çabamızı fark ettikleri için Yumurcak TV'yi sahipleniyorlar. Buna bir pazarlama stratejisi değil; yayıncılık anlayışı ve stratejisi diyebiliriz. Yumurcak TV'nin anlayışı "Seyirciye karşı dürüst olmak ve ilkeli yayıncılık yapmak". Seçtiğimiz programların içeriğine toplumda ihtiyaç olduğu düşüncesindeyiz. Satmak için değil, toplumsal fayda için üretiyor, seçiyor ve hizmetimizi sunuyoruz. Yayın politikamız ise "marka" değerimizi arttırmak. Gerek program üretirken gerekse pazarlarken öncelikli amacımız, çocuk televizyonculuğunun gerçeklerine göre hareket etmek.

Ciddi global ve yerli rakipleriniz var. Bu kanallar arasında kendinizi nasıl konumluyorsunuz?

Rekabetçi bir tutum içerisinde değiliz. Bizim kendi hedeflerimiz, bu hedeflere ulaş mak için benimsediğimiz ilkelerimiz ve yöntemlerimiz var. Kendi çıtamızı yükseltme gayretindeyiz. Daima "çocuk"tan yana ve "çocuk" hayrına bir yayıncılık sürdürmek niyetimiz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder